Gisterochtend stond ik op met het nieuws dat de crowdfundcampagne voor mijn dichtbundel officieel geslaagd was. Blijdschap. Opluchting. Eindelijk kon ik weer even uitademen. Spannend Want het was een spannende campagne. Ten eerste omdat ik naar buiten trad met een heel persoonlijk project waar tot dan toe maar een klein aantal mensen vanaf wist. Dat voelde heel kwetsbaar en bloot (ik schreef daar dit gedicht over). Ten tweede omdat het er na vijf weken campagnevoeren op de laatste campagnedag naar uitzag dat ik het niet ging halen. Het doelbedrag was nog ver weg en ook de minimaal benodigde 80% leek niet haalbaar. Het huilen stond me nader dan het lachen toen ik op het vliegveld in Londen, letterlijk vlak voordat ik als laatste passagier het vliegtuig in stapte, aan de telefoon met mijn contactpersoon van Voordekunst toch maar besloot om de campagne met een week te verlengen. Geslaagd Verlengen bleek uiteindelijk een goede keus, want een week later, op mijn verjaardag, bereikte de campagne de 80%. Bij Voordekunst werkt het zo dat je dan een voorstel doet aan je donateurs hoe je met 80% toch je project kunt realiseren. Donateurs hebben dan 5 dagen de tijd om hun donatie eventueel in te trekken. En alhoewel ik vermoed dat dat niet vaak voorkomt, was de campagne toch nog steeds niet officieel geslaagd. Dat verlossende nieuws kwam dus gisterochtend. Crowdfunden, waarom eigenlijk? Misschien vraag je je af waarom ik eigenlijk voor crowdfunding gekozen heb als het zoveel werk is en zo spannend. En waarom zouden andere mensen mijn dichtbundel moeten financieren? Waarom doe ik dat niet gewoon zelf? Ten eerste vind ik crowdfunding een hele mooie manier om de buitenwereld te betrekken bij mijn werk (daarover gaat trouwens mijn eerste boek). Tijdens de crowdfundcampagne deel ik mijn verhaal, vraag ik om hulp en geef ik mensen de mogelijkheid om een bijdrage te leveren en zich een beetje mede-eigenaar te voelen van mijn project. Die hulp is trouwens niet alleen financieel. Veel mensen hebben mij geholpen door mijn berichten te delen, hun netwerk in te schakelen en campagnetips te geven. Ten tweede zijn de productiekosten van de dichtbundel die ik wilde maken best hoog: professioneel vormgegeven, gedrukt op mooi papier, met een harde kaft, losse omslag en leeslint, in eigen beheer uitgegeven in een kleine oplage. Met de vaste boekhandelskorting van minimaal 42% komt het erop neer dat ik bij een gangbare verkoopprijs bijna de hele oplage zou moeten verkopen om uit de kosten te zijn. En dat is nog een voorzichtige berekening waarbij ik persoonlijke kosten en de uren die ik er zelf in stop niet meetel. Nou hoef je van sommige projecten misschien niet rijk te worden, maar iets beginnen waarvan ik van te voren al weet dat het verliesgevend is, vond ik ook niet aantrekkelijk. Heitje voor een karweitje Naast het creëren van betrokkenheid, is crowdfunding dus een mooie manier om extra financiering te genereren voor het boek. Je vraagt een bijdrage van mensen in ruil voor een tegenprestatie. Die tegenprestaties waren in mijn campagne bijvoorbeeld de dichtbundel zelf, een meet & greet met de dichter (met mij dus), een persoonlijke voordracht, een selfie met mijn getekende alter ego en toegang tot het online luisterboek. Ik vergelijk het wel eens met een 'heitje voor een karweitje' waarbij je vroeger als kind langs de deuren ging om klusjes te doen in de buurt en zo geld spaarde om die felbegeerde walkman te kunnen kopen. Mijn 'karweitjes' zijn in dit geval de tegenprestaties en in plaats van voor een walkman spaar ik voor een dichtbundel. Ik heb de drukkosten gekozen als basis voor het campagnedoel, omdat dat bij mijn boek verreweg de grootste kostenpost is. Voor de overige kostenposten moet je denken aan vormgeving, redactie, uitgever, promotie, boekpresentatie en natuurlijk de campagnekosten. Campagne geslaagd. En nu? Dat de campagne geslaagd is, betekent overigens niet dat ik nu rustig aan kan doen. Eigenlijk begint het nu pas. Ik ga alle tegenprestaties voorbereiden en leveren aan mijn donateurs. En ik ga het boek de wereld in brengen. Het is nu bij de drukker en daarna is het aan mij om het bij lezers onder de aandacht te brengen die er troost uit kunnen halen, of het als cadeau aan een ander geven.
Ten slotte ben bezig met de voorbereidingen voor de boekpresentatie op 18 november in Den Haag. Daarvoor ben je van harte uitgenodigd. Je kunt je aanmelden via de onderstaande button.
0 Kommentare
Antwort hinterlassen |
Beluister enkele van mijn blogs ook als audioblog op mijn podcast.
|