Vorige week was ik te gast bij de Haagse Hotelschool voor de feestelijke opening van de nieuwe opleiding Strategic Relationship Management, die de Hotelschool verzorgt samen met het Protocolbureau. Bij aankomst werd ik opgewacht door een ruime hoeveelheid keurig in pak gestoken jongens en meisjes die mijn registratie controleerden (o jee, ik sta niet op de lijst bij de ‘H’, maar gelukkig wel bij de ‘T’), mijn jas ophingen en mij naar de zaal begeleidden. Ik was een van de eersten en toen ik de andere gasten zag binnenkomen, schoot onwillekeurig door mijn hoofd dat ik blij was dat ik die dag een nette jurk had aangetrokken. Ik zag veel nette pakken, mantelpakjes, witte blouses, opgestoken haar en vooral veel brede glimlachen. Het paste bij het beeld dat ik als buitenstaander had van de wereld van protocol en hospitality: formeel, correct, elitair en met een wat afstandelijke hoffelijkheid.
Ik was dan ook blij verrast toen Jean Paul Wijers, een van de sprekers van de middag en oprichter en directeur van het Protocolbureau, vertelde dat het formele en afstandelijke protocol wat hem betreft tot het verleden behoort en dat het protocol in de 21e eeuw vooral dient om mensen met elkaar in contact te brengen. Zo lijkt de rol van de protocol officer opeens wel erg op die van de Gastvrouw (m/v) zoals ik die beschrijf in mijn boek! De hoofdtaken van de Gastvrouw zijn:
In september gaat de postdoctorale opleiding Strategic Relationship Management van start. Meer info daarover vind je hier.
0 Comments
Leave a Reply. |
Beluister enkele van mijn blogs ook als audioblog op mijn podcast.
|