Deze week kreeg ik bij Jumbo mijn boodschappen gratis, omdat ik de vijfde wachtende was in de rij voor de kassa. Jumbo heeft namelijk het beleid dat als er meer dan drie klanten in een rij wachten, de vierde (en blijkbaar ook de vijfde) wachtende de boodschappen niet hoeft af te rekenen. Klinkt gastvrij, toch? Toen ik echter met mijn gratis boodschappen de winkel uitliep, bemerkte ik dat ik me in de eerste plaats vooral ongemakkelijk voelde. Hoe kwam dat?
Technisch gesproken werd de beleidsregel bij Jumbo dus uitgevoerd, maar volgens mij kan dit gastvrijer georganiseerd worden. Het is toch veel leuker en effectiever als klanten met een blij gevoel de winkel uitlopen? Helemaal als ze net iets cadeau hebben gekregen. Anders kun je de regel net zo goed afschaffen. Hoe kan het dan beter? Dat is volgens mij heel eenvoudig. Ten eerste had ik het prettig gevonden als een Jumbo-medewerker zelf actief gesignaleerd had dat ik de vijfde wachtende was en mijn boodschappen gratis zou krijgen. Dan had ik meer het gevoel gehad dat ik iets cadeau kreeg. Vervolgens was het fijn geweest als ‘mijn’ cassière me vriendelijk had begroet en nog eens had bevestigd dat ik niet hoefde af te rekenen. Dan was dat helemaal duidelijk geweest. Het hoeft allemaal niet overdreven vrolijk te zijn, maar wel gewoon duidelijk en vriendelijk. Dan had ik me als klant in elk geval veel minder ongemakkelijk gevoeld. Wie heeft er ook ervaring met gratis boodschappen bij Jumbo? Of met een vergelijkbare regel bij andere winkels? Hoe gastvrij werd jij geholpen? Overheerste bij jou de vrolijkheid of het ongemak?
0 Comments
Leave a Reply. |
Beluister enkele van mijn blogs ook als audioblog op mijn podcast.
|