Morgen start de week van de ondernemer (die overigens 3 dagen duurt en later nog 2 dagen doorgaat in juni). Daarom een blog over mijn visie op de basis van ondernemen (die overigens ook opgaat voor ondernemende werknemers). Tussen het moment waarop ik stopte met werken en waarop ik startte als ondernemer, zaten 6 maanden van bezinning en ontdekken waar ik echt goed in ben en wat ik voortaan wilde gaan doen. De uitkomst: ik wil mensen helpen hun ideeën te realiseren op een gastvrije manier. Als vorm koos ik voor het ondernemerschap. In een workshop voor startende ondernemers die ik volgde bij de Kamer van Koophandel, werd me verteld dat je de keuze voor je dienstverlening vooral niet moet baseren op wat je leuk vindt of goed kan, maar op grondig marktonderzoek. Uitzoeken wat klanten willen en dat gaan leveren.
Het was even alsof ik terug was in mijn vorige baan (bij een consultancybedrijf). Daar besteedde het MT een halve dag per week aan het doorlopen van een lijst met binnengekomen aanvragen van klanten om daar de juiste consultant bij te zoeken. Ik heb een keer voorgesteld om het om te draaien; om een lijst te maken met alle consultants met hun talent en daar passende opdrachten bij te zoeken. Ik werd niet serieus genomen (maar denk nog steeds dat het een goed idee was). Mijn toenmalige manager zei eens tegen me dat hij niet goed wist in welk hokje hij mij moest stoppen. Ik vond dat geruststellend. Hij vond het lastig. Ik wil niet in een hokje. Ik ben het hokje. Ik heb het advies van de Kamer van Koophandel in de wind geslagen. Dat blijkt al uit mijn bedrijsnaam: HettyOntdekt. Meer over mijzelf kan het haast niet gaan. Wat ik in de kern doe en wat mij uniek maakt is mijn ontdekken. En zitten klanten daarop te wachten? Ja. Althans, mijn klanten wel. Voor advies, events, onderzoek, gastvrouwschap of een boek (allemaal dingen die ik doe), kun je heel veel mensen inhuren. Mijn ideale afnemer is op zoek naar iemand die het doet zoals ik. Die iets voor hem ontdekt zoals alleen ik dat kan. Naar die afnemers moet ik als ondernemer dagelijks op zoek. En daarvoor moet ik goed kunnen luisteren naar hun vragen en behoeftes en kunnen vertellen hoe ik ze daarbij kan helpen. Dat is overigens niet uniek voor het ondernemerschap. Ook in een vaste baan en het sollicitatieproces daarnaartoe moet je op zoek naar je ideale afnemer. Het verschil is dat je in een baan te maken hebt met interne afnemers (die heten dan ‘collega’, ‘manager’ of ‘baas’) en soms met de klanten van de organisatie waarvoor je werkt. Als ondernemer heb je meer en een vrijere keus in wie je klanten worden, maar je moet soms ook meer moeite doen om ze te ontmoeten. Ze kunnen namelijk letterlijk overal zitten. Bijvoorbeeld achter hun computer, lezend in mijn blog. Misschien ben jij wel mijn volgende klant. Als dat zo is, dan moet je zeker contact met me opnemen want dan wil ik je graag ontmoeten.
0 Comments
Leave a Reply. |
Beluister enkele van mijn blogs ook als audioblog op mijn podcast.
|